-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48893 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

زني كه عقد بسته است، ولي هنوز به خانة شوهر نرفته، آيا از ديدگاه قرآن حق گرفتن مهر دارد يا خير؟

يكي از حقوقي كه اسلام براي زن معين فرموده، حقّ مهر است. در آيات فراواني از قرآن مجيد، به اين مطلب اشاره شده و مردان را به رعايت كامل اين حكم و ضايع نكردن حقّ زنان سفارش فرموده است: وَءَاتُواْ النِّسَآءَ صَدُقَـَتِهِنَّ نِحْلَةً فَإِن طِبْنَ لَكُمْ عَن شَيْءٍ مِّنْهُ نَفْسًا فَكُلُوهُ هَنِيـَّ ?‹ًا مَّرِيـَّ ?‹ًا ;(نسأ،4) و مهر زنان را ]به طور كامل[ به عنوان يك عطيه ]الهي[ به آنان بپردازيد، ولي اگر آنها چيزي از آن را، با رضايت خاطر به شما ببخشند، حلال و گوارا مصرف كنيد.

با جاري شدن عقد ازدواج بين زن و مرد، زن حقّ مهري كه در ضمن عقد مشخص شده را پيدا ميكند و همان موقع ميتواند آن را طلب كند وبه تصرّف خود در آورد، ليكن تا زماني كه زفاف انجام نگرفته و پيش از آن كه مرد با اين زن آميزش نمايد، اگر به عللي عقد ازدواج به هم خورد و مرد، زن را طلاق داد، زن نصف مهر بيشتر حق ندارد و چنانچه از پيش همة مهر را گرفته باشد، بايد نصف آن را برگرداند; اين حكم از قرآن مجيد و روايات ائمه اطهار: و فتواي فقها به خوبي استفاده ميشود: وَإِن طَـلَّقْتُمُوهُنَّ مِن قَبْلِ أَن تَمَسُّوهُنَّ وَقَدْ فَرَضْتُمْ لَهُنَّ فَرِيضَةً فَنِصْفُ مَا فَرَضْتُمْ إِلآ َّ أَن يَعْفُونَ أَوْ يَعْفُوَاْ الَّذِي بِيَدِهِي عُقْدَةُ النِّكَاحِ;(بقره،237) و اگر زنان را، پيش از آن كه با آنها تماس بگيريد ]و آميزش جنسي كنيد[ طلاق دهيد، در حالي كه مهري براي آنها تعيين كردهايد ]لازم است[ نصف آن چه را كه تعيين كردهايد ]به آنها بدهيد[، مگر اين كه آنها ]حق خود را[ ببخشند; يا ]در صورتي كه صغير و سفيه باشند، ولي آنها، يعني[ آن كس كه گره ازدواج به دست اوست، آن را ببخشد.

در پايان آيه ميفرمايد: اگر شما تمام مهر را به آنها ببخشيد، به پرهيزكاري نزديكتر است و گذشت و نيكوكاري را در ميان خود فراموش نكنيد كه خداوند به آن چه انجام ميدهيد بيناست.

حضرت امام خميني; فرمودهاند: زن به مجرد عقد، مالك تمام مهر ميگردد و ميتواند به هر نوع تصرّفي در آن داشته باشد، ليكن اگر پيش از آن كه شوهر با او آميزش كند، طلاق داده باشد، بايد نصف مهر را برگرداند.(تحريرالوسيله، امام خميني;، ج 2، ص 268، مسئلة 15 و 16، نشر جامعه مدرسين.) و نيز فرمودهاند: اگر زن پيش از آن كه شوهر با او آميزش كند، از دنيا رود، يا خود شوهر از دنيا برود، نصف مهر بايد به زن پرداخت شود.(همان.)

در پايان تذكر اين نكته لازم است، چنان چه پرسش شما در موردي است كه پسر و دختري نامزد شدهاند و تنها گفتوگويي در مورد ازدواج بين آنها صورت گرفته و هنوز عقد شرعي خوانده نشده; در اين صورت دختر حقّ نصف مهر را ندارد، چون هنوز مهري معيّن نشده و اگر در مقدار مهر هم بحث شده و بر مبلغي هم توافق كرده باشند، چون هنوز عقد ازدواج واقع نشده، مرد ملزم به پرداخت نصف مهر نيست; البته بسيار به جا و زيبنده است كه در همين صورت نيز، مرد هدية مناسب و ارزشمندي، مطابق قدرت و توان خويش به زن پرداخت كند، تا بدين وسيله كمي از ناراحتي روحي زن، به ويژه درموردي كه به هم خوردن پيوند نامزدي، از جانب مرد بوده كاسته شود; اين احسان و لطفي از طرف مرد به زن است و خدا محسنان و نيكوكاران را دوست ميدارد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.